Crnogorsko Narodno Pozoriste - Montenegrin National Theatre

Učitavanje podmenija
 

Repertoarska politika

zgrada CNPCrnogorsko narodno pozorište, otvoreno je ponovo u maju 1997. godine. Taj važan društveni događaj početak je potrage za novim identitetom teatra. Nakon godina stvaranja u neadekvatnim uslovima i sa narušenim kontinuitetom, uspostavljen je redovni repertoar i postignut jedan od osnovnih ciljeva – povratak publike...

Koncept otvorenosti prema novim tendencijama u teatru, ali i otvorenost za sve i prema svima, potreba za internacionalizacijom, ali i pažnja prema ovdašnjem, našem, ukoliko predstavlja kvalitet i korespondira sa principima koje zastupamo, učinio je da smo danas suvereni u prostoru teatarskih istraživanja.

U vremenu istorijskog državotvornog iskušenja, svjesni važnosti misije Crnogorskog narodnog pozorišta, stvarali smi kreativni ambijent, posvećeno držali do umjetničke samodiscipline i solidarnosti i, u takvom ambijentu, zastupajući visoke umjetničke kriterijume dostizali visoke umjetničke rezultate. Ova drama teatra zahtijevala je od nas stalno novu i novu energiju za delikatne pozorišno-političke izazove svakidašnjice i mi smo je, pokazuje se očiglednim, uprkos svim paradoksima stvarnosti i oporom tranzicijskom miljeu, uspješno nalazili.

Kad načinim šturi statistički osvrt, evo kako to izgleda: za proteklih deset godina, na zvaničnom repertoaru Crnogorskog narodnog pozorišta – dok smo jednovremeno profilirali i repertoar i publiku, uspostavljali pokidane kulturne i teatarske veze i osnaživali saradnju sa vrhunskim umjetnicima u Crnoj Gori i izvan nje, te sa crnogorskim generacijama koje su stasavale u nove teatarske profesionalce – izvedeno je hiljaduosamstotina programa, koje je pratilo gotovo onoliko gledalaca koliko naša država ima stanovnika. (Branislav Mićunović, „Obnova, uspon, decenija“).

Tokom posljednje decenije rada u novoj zgradi, u ambijentalnim uslovima koji omogućavaju ostvarenje raskošnijih projekata i realizaciju kreativnih ambicija višeg reda, CNP je, zahvaljujući i podršci šireg kruga spretno animiranih subjekata, ostvarilo zavidan umjetnički rezultat i svojim programima zadobilo internacionalna, pa i interkontinentalna priznanja, što je u značajnoj mjeri uzrokovalo nova interesovanja za Crnu Goru i njenu multikulturu. Od otvaranja novog zdanja CNP (maja 1997), na matičnoj sceni premijerno je izvedeno nekoliko desetina dramskih djela iz domaćeg i svjetskog repertoara. Dio tih projekata ostvaren je u koprodukciji s drugim teatarskim kućama i festivalskim ansamblima, ali i u tim slučajevima kreativni tim CNP imao je vodeću ulogu, tj. dao je dominantan doprinos. Toliko dramskih premijera i umnoženi broj repriza na matičnoj sceni, uz mnoga gostovanja pa do najvećeg svjetskog pozorišnog festivala u Bogoti, (Kolumbija), zavidan je bilans jednog promišljenog, pouzdano organizaciono i umjetnički vođenog pozorišnog kolektiva. Podsjećamo na važnije projekte CNP, ostvarene u posljednoj deceniji (o kojima sam ranije opširnije pisao) može da nekome liči i na samopohvalu, ali njihov produženi scenski život i visoke ocjene koje su zadobili na internacionalnim festivalima i u recenzijama domaćih i stranih pozorišnih kritičara – svjedoče o značajnim umjetničkim dometima, ali i o dobro koncipiranoj i visprenoj repertoarskoj politici rukovodećeg tima. Dramski projekti CNP, zasluženo odlikovani vrijednim i uglednim nagradama, služe na čast kući u kojoj su nastali, državi čiju kulturu predstavljaju, i Pozorišnom savjetu CNP (sastavljenom isključivo od stručnjaka) koji i formalno i neformalno učestvuju u radu i rastu ove kapitalne stvaralačke ustanove.

U ovoj prilici podsjećamo se samo na one projekte koji traju u memoriji ili na živoj sceni. To su: dramaturški inovirani «Gorski vijenac» (lik Vladike Danila tumači Branimir Popović), radikalno redukovana Ibzen-Mićunovićeva «Nora», «Lažni car» Mirka Kovača i «San o Svetom Petru Cetinjskom» (po motivima iz romana J. Brkovića) Mirjane Drljević – sve u režiji Branislava Mićunovića; Čehovljev «Galeb», kultna «Princeza Ksenija od Crne Gore»(u naslovnoj ulozi maestozna Mira Stupica), te «Montenegrini» i «Montenegro blues» - dramski tekstovi i režije Radmile Vojvodić; Oblomov i Kišova «Elektra» u adaptaciji i režiji Egona Savina, provokativni «Marko Miljanov» Novaka Kilibarde, te komedije «Kako se ko rodi» kralja Nikole i «Udadba» Đura Špadijera – u radikalnoj adaptaciji i režiji Blagote Erakovića; Molijerova «Škola za žene» Milana Karadžića, Šekspirova «Komedija zabune» u režiji Jagoša Markovića; «Malograđani» M. Gorkog i Čehovljev «Galeb» rediteljski revitalizovao Paolo Mađeli; «Tobelija» i «Otpad» Ljubomira Đurkovića u režiji Nicka Uppera, «Joneskomanija» Eduarda Milera i «Nova zemlja» Ivice Buljana, a tu su i predstave gostujućih crnogorskih reditelja Slobodana Milatovića i Božidara Đurovića, te inicijalne predstave mladih crnogorskih rediteljki Lidije Dedović i Ane Vukotić. Koliko dobrih uloga, inventivnih rediteljskih postavki, nove scenske muzike i efektnih scenografija!

Ne smijemo da prenebregnemo važnu činjenicu da je repertoarska politika nacionalnog teatra u ovoj deceniji zasnovana na njegovanju i promociji crnogorske dramske baštine i crnogorske savremene drame i da čini dostojnu trećinu repertoara. To su izvodjenja drama autora: Petra II Petrovića Njegoša, Nikole I Petrovića Njegoša, Đura Špadijera, Radmile Vojvodić, Ljubomira Đurkovića, Stevana Koprivice, Mirka Kovača, Veljka Radovića, Novaka Kilibarde, Mirjane Drljević, Milice Piletić, Vladimira Sekulića, Nenada Vujadinovića. (akademik Sreten Perović, „Obnova, uspon, decenija“).

Copyright ©2008-2012 CNP - Crnogorsko Narodno Pozorište - MONTENEGRIN NATIONAL THEATRE
ul. Stanka Dragojevića 18, Podgorica, Crna Gora tel. +382 (0)20 664 074, +382 (0)20 111 076 fax. +382 (0)20 78 111 079
e-mail: cnp@t-com.me, web: www.cnp.me